صفحه اصلی > مالی و حسابداری : نحوه ارسال فاکتور به سامانه مؤدیان سپیدار

نحوه ارسال فاکتور به سامانه مؤدیان سپیدار

نحوه ارسال فاکتور به سامانه مؤدیان سپیدار | نحوه ارسال فاکتور به سامانه مودیان

از ابتدای فروردین ماه سال 1402، به موجب قانون سامانه مؤدیان مالیاتی و پایانه­های فروشگاهی، ثبت فاکتورهای فروش در این سامانه اجباری شده و کلیه صاحبان مشاغل صنفی و غیرصنفی و اشخاص حقوقی، موظف هستند با ثبت نام در سامانه مؤدیان، فاکتورهای الکترونیکی خود را به سازمان امورمالیاتی کشور ارسال کنند. در صورت عدم اجرای این قانون، اشخاص حقوقی باید مالیاتی معادل 10 درصد فاکتورهای فروش را به این سازمان پرداخت کنند.

سامانه مؤدیان مالیاتی، سامانه­ای است که اطلاعات و گزارش­های الکترونیکی مالیاتی را دریافت می­کند و در واقع، واسطه­ای میان مؤدیان و سازمان امور مالیاتی است.

یکی از نرم­افزارهای پرطرفدار در زمینه امور مالیاتی و حسابداری، نرم­افزار سپیدار است که کاربران می‌توانند برای مدیریت آسان امور مالیاتی خود از آن استفاده کنند. این نرم­افزار، امکان ارسال فاکتورهای الکترونیکی به سامانه مؤدیان را در اختیار کاربران قرار می­دهد. در این مقاله، تلاش کرده­ایم نحوه ارسال فاکتور به سامانه مؤدیان سپیدار را مورد بررسی قرار دهیم. پیشنهاد می­کنیم تا انتهای مقاله، ما را همراهی کنید.

روش­های ارسال فاکتور به سامانه مؤدیان سپیدار

دو روش برای ارسال فاکتور به سامانه مؤدیان سپیدار وجود دارد که عبارت­اند از:

الف)روش مستقیم

در روش مستقیم، خود مؤدی با استفاده از نرم­افزارهای حسابداری فاکتورهای الکترونیکی را به سامانه مؤدیان ارسال می­کند. در این روش، مؤدی هیچ هزینه­ای بابت ارسال فاکتورها پرداخت نمی­کند.

ب)استفاده از شرکت­های معتمد

در این روش، اطلاعات فاکتورهای فروش به­صورت فایل اکسل در اختیار شرکت­های معتمد قرار می­گیرد و این شرکت­ها در ازای دریافت مبلغ مشخصی، با استفاده از نرم­افزارهای واسطه، اقدام به ارسال فاکتورها به سامانه مؤدیان مالیاتی می­کنند.

ممکن است این پرسش در این­جا مطرح شود که شرکت معتمد چه نوع شرکتی است؟ شرکت­ معتمد، شرکتی دارای پروانه است که طبق دستورالعمل­های سازمان امورمالیاتی کشور، مجاز است مشاوره و آموزش­های لازم را در اختیار مؤدیان قرار دهد و از خدمات مالیاتی مانند صدور فاکتور به سامانه مؤدیان پشتیبانی ­کند. در حال حاضر، نرم­افزار مالیاتی سپیدار با شرکت­های معتمدی نظیر سام، کیسان و تیس همکاری می­کند.

نحوه ارسال فاکتور به سامانه مؤدیان سپیدار | Picture1 2

برای ثبت­نام در سامانه مؤدیان سپیدار چه مدارکی مورد نیاز است؟

پیش از ثبت­نام در سامانه مؤدیان مالیاتی سپیدار، متقاضیان باید مدارک زیر را آماده کنند:

  • دارا بودن سیم­کارت تلفن همراه به نام شخص
  • دارا بودن خط تلفن ثابت
  • آدرس ایمیل
  • اسکن کارت ملی برای ملیت­های ایرانی و کد فراگیر برای اتباع خارجی
  • کدپستی 10 رقمی محل سکونت که با قبض تلفن ثابت مطابقت دارد.

 

مزایای ارسال فاکتور به سامانه مؤدیان سپیدار چیست؟

استفاده از سامانه مؤدیان سپیدار مزایای زیر را در اختیار کاربران قرار می­دهد:

  • سیستم ارتباط با مؤدیان سپیدار، به ­صورت کاربرپسند طراحی شده ­است و استفاده از آن به دانش فنی خاصی نیاز ندارد.
  • حذف فاکتورهای کاغذی و استفاده از صورت­حساب­های الکترونیکی، به کاهش حجم کاغذ مصرفی و حفاظت از محیط­زیست کمک می­کند.
  • در سیستم ارتباط با مؤدیان سپیدار، قابلیت ارسال فاکتورها با فرمت­های مختلف موردتایید سامانه مؤدیان وجود دارد.
  • فرآیند ارسال فاکتورها به سامانه مؤدیان، آسان­تر و سریع­تر شده­ است.
  • مدیریت و پردازش فاکتورها به سامانه مؤدیان، راحت­تر و دقیق­تر انجام می­گیرد.
  • سیستم ارتباط با مؤدیان سپیدار، امکان مشاهده وضعیت فاکتورهای ارسال شده و پیگیری آن­ها را برای کاربران فراهم کرده ­است.
  • سیستم ارتباط با مؤدیان سپیدار، امکاناتی از جمله ارسال فاکتورهای اصلاح یا ابطال شده، فاکتورهای فروش با ارز غیر ریال، فاکتورهای صادراتی و پیمانکاری را در اختیار کاربران قرار می­دهد.

نحوه ارسال فاکتور به سامانه مؤدیان سپیدار

برای ارسال فاکتور به سامانه مؤدیان سپیدار، ابتدا باید وارد قسمت تنظیمات شده و در تب سامانه مؤدیان وارد شوید. در این قسمت، اطلاعات خود، کد اقتصادی شرکت و تاریخ شروع و نحوه ارسال فاکتورها را وارد کنید.

دقت کنید در صورتی­که اطلاعات به طور صحیح وارد نشوند، سیستم پیام بازدارنده ارسال می­کند و لازم است اطلاعات را اصلاح کنید.

در مرحله بعد، وارد قسمت تنظیمات سامانه مؤدیان شوید و تنظیمات موردنظر را برای ارز معادلی که مورد تایید دارایی است، اعمال کنید. در تب واحد سنجش، واحدهای سنجش مورد تایید دارایی، در قسمت کالا و خدمات شناسه­های کالا و خدمات و در قسمت طرف حساب، نوع شخص خریدار را مشخص کنید.

بعد از اعمال این تنظیمات، بازه تاریخی مورد نظر (حداکثر 3 روز) را در فرم جمع­آوری صورتحساب سامانه مؤدیان انتخاب نمایید. با تایید این بازه، می­توانید تمام فاکتورهایی که در این بازه زمانی صادر شده­اند را مشاهده کنید. برای ارسال این فاکتورها به سامانه مؤدیان، با استفاده از دکمه ارسال، می­توانید اقدام به ارسال این صورت­حساب­ها کنید.

برای مشاهده وضعیت فاکتورهای ارسال شده، می­توانید وارد فهرست صورت­حساب­ها شوید و تمام صورت­حساب‌های ارسال شده به همراه وضعیت آن­ها را ببینید. با انتخاب صورت­حسابی که دارای خطا است، می­توانید خطاهای سیستم را مشاهده کرده و اقدام به رفع آن­ها کنید.

نحوه ارسال فاکتور به سامانه مؤدیان سپیدار | Picture2

همانطور که در این مقاله گفته شد، ارسال فاکتورها به سامانه مؤدیان سپیدار مزایای بسیاری به همراه دارد و موجب توسعه ارتباطات اصناف و شرکت­های حقوقی با سازمان مؤدیان مالیاتی کشور شده ­است.

علاوه بر این، حذف فاکتورهای کاغذی و الکترونیکی شدن فرآیند ارسال فاکتورها به سامانه مؤدیان، موجب بهبود کارایی شرکت­ها و افزایش میزان بهره­وری آن­ها گردیده ­است.

پست های مرتبط

نقش مدیریت مالی در موفقیت کسب و کارها

مدیریت مالی اهمیت بسیاری در رشد و پیشرفت سازمان دارد و به…

25 اردیبهشت 1403

راهنمای کامل و دقیق درباره سامانه جامع تجارت و مودیان مالیاتی

دولت وظیفه دارد زیرساخت‌های مورد نیاز برای انجام آسان عملیات اقتصادی و…

19 اردیبهشت 1403

مراکز تمدید گواهی امضای الکترونیکی

  امروزه بسیاری از فعالیت‌های روزانه افراد به‌صورت آنلاین و دیجیتالی انجام…

12 اردیبهشت 1403

دیدگاهتان را بنویسید