صفحه اصلی > مالی و حسابداری : راهنمای کامل و دقیق درباره سامانه جامع تجارت و مودیان مالیاتی

راهنمای کامل و دقیق درباره سامانه جامع تجارت و مودیان مالیاتی

راهنمای کامل و دقیق درباره سامانه جامع تجارت و مودیان مالیاتی | درباره سامانه جامع تجارت مودیان مالیاتی

دولت وظیفه دارد زیرساخت‌های مورد نیاز برای انجام آسان عملیات اقتصادی و پرداخت مالیات را فراهم کند تا همه افرادی که فعالیت اقتصادی انجام می‌دهند بتوانند به سادگی مالیات پرداخت کنند یا کالا و محصول مورد نظر را در اختیار متقاضیان قرار دهند. در این مطلب تصمیم داریم اطلاعات کامل و دقیقی درباره سامانه جامع تجارت و مودیان مالیاتی در اختیار شما قرار دهیم. برای کسب اطلاعات دقیق تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

معرفی سامانه جامع تجارت

سامانه جامع تجارت امکان ثبت سفارشات کالاها و محصولات مختلف و آسان‌ نمودن صادرات و واردات را فراهم می‌کند. دولت با راه‌اندازی این سامانه بین تجار و سازمان‌های ذی‌ربط ارتباط برقرار می‌کند تا کارهای تجاری با سرعت و دقت بالایی انجام شوند.

در راستای تحقق اهداف دولت الکترونیک، سامانه تجارت الکترونیک هم اسناد و مدارک را به صورت اینترنتی و قانونی بین نهادهای مختلف جابه‌جا می‌کند. ثبت اطلاعاتی نظیر سفارش کالا، دریافت مجوزهای صادرات و واردات و اطلاعات مربوط به کارت بازرگانی در این سامانه موجب کنترل صادرات و واردات می‌شود و از احتکار و قاچاق کالا پیشگیری می‌کند.

راهنمای کامل و دقیق درباره سامانه جامع تجارت و مودیان مالیاتی | Picture1 6

معرفی سامانه مودیان مالیاتی

سامانه مودیان بستری دیجیتال است که اطلاعاتی نظیر اظهارنامه‌های مالیاتی، صورتحساب‌ها و فاکتورها در آن ثبت می‌شود. در واقع پیشرفت تکنولوژی موجب بهبود فعالیت‌های مالیاتی می‌شود و امکان فرار مالیاتی را کاهش می‌دهد. اطلاعات مودیان مالیاتی به صورت آنلاین در این سامانه ثبت می‌شوند و احتمال بروز خطای انسانی  و مشکلات متعاقب آن را کاهش می‌دهند.

  ارتباط بین سامانه جامع تجارت و مودیان مالیاتی چیست؟

بر اساس تعاریفی که از سامانه جامع تجارت و سامانه مودیان بیان کردیم، می‌توانیم نتیجه بگیریم این دو سامانه مکمل هم هستند. داده‌هایی که در سامانه جامع تجارت ذخیره می‌شود برای بررسی و محاسبه مالیات مودیان کاربردی و مفید است.

همچنین اطلاعات فوق به سازمان امور مالیاتی این اختیار می‌دهد تا بر فعالیت اقتصادی مودیان نظارت کنند و مودیان متخلف را شناسایی کنند. بنابراین ارتباط بین سامانه جامع تجارت و سامانه مودیان مالیاتی با تاثیرات زیر همراه است.

  • امکان محاسبه مالیات بر ارزش افزوده

ارتباط بین سامانه جامع تجارت و مودیان مالیاتی باعث می‌شود، اطلاعاتی که در سامانه جامع تجارت موجود است، به سازمان امور مالیاتی کمک کند تا از میزان فروش مودیان مالیاتی مطالع شود و مالیات بر ارزش افزوده را تعیین کند. به عنوان نمونه اطلاعات تراکنش‌های بانکی مودیان مالیاتی و میزان خرید و فروش‌ آن‌ها در سامانه جامع تجارت به طور دقیق ثبت می‌شود که برای سازمان امورمالیاتی مفید و کارآمد است.

  • محاسبه مالیات بر درآمد

یکی دیگر از تاثیرات ارتباط سامانه جامع تجارت و مودیان مالیاتی این است که امکان محاسبه مالیات بر درآمد را فراهم می‌کند. زیرا میزان درآمد مودیان مالیاتی در سامانه جامع تجارت ثبت می‌شود و سازمان امور مالیاتی می‌تواند از این اطلاعات برای محاسبه مالیات بر درآمد استفاده کند. به طور مثال اطلاعات تراکنش بانکی مودیان مالیاتی میزان درآمد آن‌ها از فروش کالا و خدمات را تعیین می‌کند و سازمان امور مالیاتی با استفاده از این اطلاعات می‌تواند میزان مالیات بر درآمد را به طور دقیق ارزیابی کند.

  • کنترل فعالیت اقتصادی مودیان مالیاتی

داده‌هایی که از اطلاعات مالی مودیان در سامانه جامع تجارت ثبت می‌شود به سازمان امور مالیاتی این امکان را می‌دهد تا بر فعالیت‌های اقتصادی مودیان نظارت کنند. بنابراین  یکی دیگر از تاثیرات سامانه جامع تجارت و سامانه مودیان مالیاتی مودیان متخلف به راحتی شناسایی می‌شوند و از فرار مالیاتی جلوگیری می‌شود.  به طور مثال اطلاعات تراکنش بانکی مودیان مالیاتی در سامانه جامع تجارت ثبت می‌شود که باعث می‌شود سامانه مودیان با دسترسی به این اطلاعات و مقایسه آن‌ها با اطلاعات اظهارنامه‌های مالیاتی بر فعالیت‌های اقتصادی نظارت داشته باشد. به عبارت دیگر ارتباط بین دو سامانه فوق موجب تسهیل فرایندهای مالیاتی می‌شود.

راهنمای کامل و دقیق درباره سامانه جامع تجارت و مودیان مالیاتی | Picture2 1

آیا استفاده از سامانه جامع تجارت و مودیان مالیاتی برای مودیان هم مزایایی به همراه دارد؟

مطابق توضیحاتی که ارائه کردیم سازمان امور مالیاتی ذینفع ثبت اطلاعات مودیان در سامانه جامع تجارت است. اما سوال مهم این است که مودیان هم از ارتباط این دو سامانه منتفع می‌شوند یا خیر.

بهتر است بدانید مودیان هم با ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت و مودیان مالیاتی می‌توانند در زمان و هزینه خود صرفه‌جویی کنند. به‌طوری‌که فرایندهای مالیاتی ‌به صورت الکترونیکی و در مدت زمان کوتاهی ثبت می‌شود. از طرف دیگر به دلیل الکترونیکی بودن فرایندهای مالیاتی، امکان بروز خطاهای انسانی کاهش پیدا می‌کند و دقت ثبت اطلاعات بالا می‌رود.

در نهایت شفافیت مالیاتی فرایندهای مختلف مالیاتی با استفاده از این دو سامانه ارتقا پیدا می‌کند و وضعیت مالیاتی مودیان برای آن‌ها مشخص می‌شود.

الکترونیکی شدن فعالیت‌های اقتصادی باعث شده سامانه‌های متعددی راه‌اندازی شود که اطلاعات دقیقی را ثبت می‌کنند. سامانه جامع تجارت و مودیان مالیاتی دو سامانه مهم هستند که موجب ایجاد تغییرات گسترده‌ای در نظام مالیاتی شده‌اند. این سامانه‌ها برای مودیان و نظام مالیاتی مزایای متعددی دارند و موجب بهبود شفافیت فرایندهای مالیاتی می‌شوند. در این مطلب سعی کردیم ضمن معرفی این دو سامانه اطلاعات کاملی درباره ارتباط آن‌ها بیان کنیم. امیدواریم این اطلاعات برای شما سودمند باشد

پست های مرتبط

نقش مدیریت مالی در موفقیت کسب و کارها

مدیریت مالی اهمیت بسیاری در رشد و پیشرفت سازمان دارد و به…

25 اردیبهشت 1403

مراکز تمدید گواهی امضای الکترونیکی

  امروزه بسیاری از فعالیت‌های روزانه افراد به‌صورت آنلاین و دیجیتالی انجام…

12 اردیبهشت 1403

گزارش‌های حسابداری و کاربرد آن‌ها

در دنیای پیچیده تجارت، اعداد و ارقام زبانی گویا دارند. گزارش‌های حسابداری…

10 اردیبهشت 1403

دیدگاهتان را بنویسید