صفحه اصلی > اخبار : با تعطیلی پنجشنبه ۲۵ درصد ظرفیت کار با دنیا را از دست می‌دهیم

با تعطیلی پنجشنبه ۲۵ درصد ظرفیت کار با دنیا را از دست می‌دهیم

با تعطیلی پنجشنبه ۲۵ درصد ظرفیت کار با دنیا را از دست می‌دهیم | d8a8d8a7 d8aad8b9d8b7db8cd984db8c d9bed986d8acd8b4d986d8a8d987 dbb2dbb5 d8afd8b1d8b5d8af d8b8d8b1d981db8cd8aa daa9d8a7d8b1 d8a8d8a7 d8af 6628caa420b91

در این رابطه آرمان خالقی با بیان اینکه تعطیلات دو روزه آخر هفته از چند منظر قابل بررسی است، تصریح کرد: بحث اول کلیت طرح است که آیا با توجه به میزان درآنمدو رفاه مردم این کشش وجود دارد که پنج روز کاری داشته باشیم؟ چراکه با تعطیل شدن یک روز، اضافه‌کاری‌ها، سطح تردد در شهر و به طور کلی کسب و کارها متاثر خواهند شد. اما در مجموع امیدواریم اجرای این تصمیم منجر به افزایش سطح بهره‌وری شود.

وی افزود: با فرض اینکه کلیت موضوع را بپذیریم، بحث روز تعطیلات مطرح می‌شود. با توجه به اینکه روز جمعه تعطیلات در فرهنگ ایران جا افتاده، روز دوم باید یک روز قبل یا بعد از آن باشد. با توجه به اینکه تعطیلات عرف در دنیا شنبه و یکشنبه است، اگر روز پنجشنبه تعطیلات باشد، سه روز ارتباطات بین‌المللی نخواهیم داشت. بنابراین برای اینکه همپوشانی ایجاد کنیم تا اختلاف روزهای کاری ما با بازار کشورهای دیگر به حداقل برسد، بهتر است روز دوم تعطیلات، شنبه باشد.

خالقی همچنین با بیان اینکه باید این نکته را در نظر گرفت که چه جمعیتی از دنیا روز شنبه تعطیل است، تصریح کرد: برای اتخاذ تصمیم به این بزرگی باید منافع اقتصادی، مطالعات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی بررسی شود. ما در حال حاضر هم چهار روز کاری مشترک با دنیا داریم و اگر یک روز دیگر هم کم شود، ۲۵ درصد ظرفیت کار با دنیا را از دست می‌دهیم که عدد کمی در محاسبات اقتصادی نیست. علاوه بر این اختلاف زمانی با برخی کشورها هم هست و باید این نکته را در نظر گرفت که مثلا ساعات کاری مشترک ایران و چین سه تا چهار ساعت در روز است.

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تعطیلی روز شنبه در بسیاری از کشورهای مسلمان، تصریح کرد: به نظر می‌رسد لازم است یک مطالعه کارشناسی دقیق انجام تا مشخص شود با تعطیل شدن روز پنجشنبه چقدر فرصت از دست می‌رود و چه خسارت‌هایی به کشور وارد می‌شود. از طرف دیگر نمی‌توان با این استدلال که تعطیلی برای بخش خصوصی اجباری نیست و بخش‌های دولتی تعطیل هستند، روز پنجشنبه را تعطیل کرد، چراکه دولت خدمتگذار مردم است.

پست های مرتبط

داده‌محوری و هوشمندسازی نظام مالیاتی، رویکرد اصلی نظام مالیاتی

در نخستین اجلاس مدیران مالیاتی سراسر کشور در دولت چهاردهم که با…

16 مهر 1403

تکالیف مؤدیان درخصوص اظهارنامه پیش‌فرض مالیات بر ارزش ‌افزوده تابستان 1403

سازمان امور مالیاتی کشور با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با عنایت به…

16 مهر 1403

رفع محدودیت‌های تجارت خارجی، مهمترین مطالبه تاجران بخش خصوصی

نمایندگان بخش خصوصی در نشست با رئیس سازمان توسعه تجارت، رفع محدودیت‌ها…

15 مهر 1403

دیدگاهتان را بنویسید