صفحه اصلی > بیمه و بانک : انتخاب بانک مناسب برای نیاز‌های شما

انتخاب بانک مناسب برای نیاز‌های شما

انتخاب بانک مناسب برای نیاز‌های شما

انتخاب بانک مناسب یک موضوع مهم بوده که باید دقت ویژه‌ای در این امر داشته باشیم. به‌طور‌کلی فاکتور‌های موثر برای بررسی وجود دارند که حتما قبل از انتخاب بانک مناسب باید به آن‌ها توجه کنیم. در نظر بگیرد، بانک‌ها سطوح مختلفی از انواع خدمات را ارائه می‌دهند که با توجه به این نکته هر کدام از آن‌ها ممکن است بر اساس نیاز شما مناسب باشند.

انواع بانک مناسب برای انتخاب

قبل از اینکه به سراغ پارامتر‌های اساسی برای انتخاب بانک مناسب بروید، بهتر است با انواع بانک آشنا شوید چراکه با شناخت بهتر آن‌ها تصمیم مناسب‌تری برای انتخاب بانک مناسب با شرایط خود خواهید داشت. بانک سنتی، بانک آنلاین و موسسه‌ها مالی و اعتباری از جمله انواع بانک هستند.

بانک سنتی

بانک‌های سنتی را می‌توانیم اولین بانک‌ها برای سرمایه گذاری پول در آن‌ها بدانیم. در واقع این نوع بانک‌ها امروزه نیز وجود دارند و با  داشتن شعب فیزیکی در سطح شهر، خدمات بانکی به افراد ارائه می‌دهند. بانک سنتی ممکن است خدمات دیجیتال ( دستگاه خود پرداز، همراه بانک و…) نیز در کنار خدمات سنتی داشته باشد اما به‌طور‌کلی عمده خدمات آن به شکل سنتی و با مراجعه با شعب بانک انجام می‌گیرد. دستمزد بالا و نرخ سود پایین نسبت به بانک‌های آنلاین و موسسه‌های مالی باعث شده، بیشتر افراد ترجیح کمتری برای سرمایه‌گذاری نقدینگی خود در این بانک‌ها داشته باشند.

انتخاب بانک مناسب برای نیاز‌های شما

بانک آنلاین

یکی از رقبای اصلی بانک‌های سنتی، بانک‌های آنلاین یا همان نئو بانک‌ها هستند. در این گونه از بانک‌ها، تمام خدمات بانکی به صورت اینترنتی به مشتری ارائه می‌شود. شعب فیزیکی در بانک‌های آنلاین ممکن است بسیار کم یا حتی وجود نداشته باشند و بخش پشتیبانی نیز به صورت آنلاین خواهد بود. کارمزد پایین، ارائه سود بالا، مدیریت حساب بدون محدودیت زمانی، صرفه جویی در زمان و… از جمله عواملی است که باعث شده، برخی افراد، بانک‌ آنلاین را بانک مناسب برای انتخاب بدانند.

موسسه‌های مالی و اعتباری

یکی دیگر از انواع بانک مناسب برای انتخاب، موسسه‌های مالی و اعتباری هستند. در واقع این نوع بانک، به عنوان موسسه غیر انتفاعی بوده که باعث می‌شود کارمزد و نرخ سود بالایی به مشتریان ارائه گردد. اگر شما در انتخاب بانک، به این نکته توجه دارید که بانک باید روابط تعاملی خود را با جامعه حفظ کند، موسسه‌های مالی و اعتباری بهترین انتخاب برای شما خواهد بود. اما از جمله نکات ضعف موسسه‌های مالی و اعتباری این است که بیشتر این بانک‌ها خدمات آنلاین ضعیفی دارند و یا حتی هیچگونه خدمات دیجیتال به مشتریان خود ارائه نمی‌دهند.

نکات کلیدی در انتخاب بانک مناسب

  • میزان کارمزد خدمات: بیشتر بانک‌ها برای خدمات حساب جاری، کارمزد از مشتری دریافت می‌کنند که طبیعتا نرخ این کارمزد از یک بانک به بانک دیگر متفاوت خواهد بود. پس انتخاب بانک مناسب با نرخ کارمزد پایین انتخاب ایده‌آل‌تری خواهد بود.
  • میزان نرخ بهره: برای حساب‌های پس‌انداز، بانک‌ها نرخ بهره متفاوتی را در نظر می‌گیرند. با بررسی چند بانک می‌توانید، بیشترین نرخ بهره را برای حساب پس‌انداز خود به دست آورید. در این میان بانک‌های آنلاین و موسسه‌های مالی و اعتباری بیشترین نرخ سود را به مشتریان خود در مقایسه با بانک‌های سنتی ارائه می‌کنند.
  • بانکداری دیجیتال و مبتنی بر اپلیکیشن: در حال حاضر بیشتر بانک‌ها این گزینه‌ها را دارند. در صورتی که از حساب خود زیاد استفاده می‌کنید، به خصوص برای پرداخت‌های جدید یا مدیریت صورت حساب‌ها و سفارشات ثابت، بهره‌گیری از خدمات بانکداری آنلاین با امکانات کامل در زمان شما صرفه جویی خواهد کرد.
  • امنیت: قابل اعتماد بودن (دارای مجوز‌های قانونی) و داشتن امنیت از جمله نکات مهم در انتخاب بانک مناسب است. بیشتر بانک‌ها از نظر ضرر‌های احتمالی دارای بیمه هستند. اما توجه به امنیت بالای آن‌ها به خصوص در بخش بانکداری آنلاین از نکات حائز اهمیت تلقی می‌شود.
  • تعداد شعب محلی و خودپردازها: اگر در بیشتر مواقع به صورت اینترنتی با حساب بانکی مخصوص خود کار می‌کنید، در هر صورت ممکن است به بازدید از شعبه نیاز داشته باشید. برای بیشتر افراد، وجود شعب فیزیکی در نزدیکی محل زندگی آن‌ها حداقل برای حساب‌های جاری، ضرروری به نظر می‌رسد. به طور مشابه، وجود شبکه‌ای از دستگاه‌های خودپرداز برای افرادی که نیاز مکرر به پول نقد دارند، نیز ضروری خواهد بود.

در مجموع برای انتخاب بانک مناسب در ابتدا باید انواع بانک‌ها را بر اساس نیاز و شرایط خود مورد بررسی قرار دهید. داشتن کارمزد کمتر، نرخ بهره بالا، گستردگی خدمات و تسهیلات با شرایط آسان، داشتن شعب فیزیکی در عین توجه به بانکداری الکترونیک و آنلاین، داشتن مجوز و قابل اعتماد بودن از جمله عوامل و نکات کلیدی در انتخاب بانک مناسب خواهد بود.

 

 

 

 

 

 

 

پست های مرتبط

تفاوت بیمه عمر با بیمه تکمیلی چیست؟

بیمه عمر و بیمه تکمیلی هر دو از ابزارهای مالی مهم هستند…

1 آبان 1403

اطلاعات کامل و جامع درباره بیمه آتش‌سوزی

آتش‌سوزی از اتفاقات ناگوار و غیر قابل پیش‌بینی است که موجب تحمیل…

17 اردیبهشت 1403

آینده بانکداری: تحول در سیستم‌های بانکداری الکترونیک و چگونگی استفاده از آن‌ها

آینده بانکداری با مفهوم بانکداری دیجیتال ارتباط مستقیمی دارد. دیجیتالی کردن هر…

3 اردیبهشت 1403

دیدگاهتان را بنویسید