صفحه اصلی > بیمه و بانک : آینده بانکداری: تحول در سیستم‌های بانکداری الکترونیک و چگونگی استفاده از آن‌ها

آینده بانکداری: تحول در سیستم‌های بانکداری الکترونیک و چگونگی استفاده از آن‌ها

آینده بانکداری: تحول در سیستم‌های بانکداری الکترونیک و چگونگی استفاده از آن‌ها | آینده بانکداری

آینده بانکداری با مفهوم بانکداری دیجیتال ارتباط مستقیمی دارد. دیجیتالی کردن هر نوع خدمات بانکداری در جهت خودکارسازی عملیات بانکی چون پردازش داده‌ها و مسئولیت‌های اداری، با محول کردن آن‌ها به هوش مصنوعی است. افزایش سرعت‌عمل عملیات‌های بانکی و کاهش فشار کاری بر کارمندان از جمله نکات قابل تامل در راستای توجه به آینده بانکداری با در نظرگیری سیستم‌های بانکداری الکترونیک خواهد بود. در ادامه با تحولات سیستم‌های بانکداری الکترونیک و چگونگی به کار گیری آن‌ها بیشتر آشنا می‌شویم.

 

 

 

آینده بانکداری: تحول در سیستم‌های بانکداری الکترونیک و چگونگی استفاده از آن‌ها | Picture1 1

 

 

بانکداری الکترونیک چیست؟

بانکداری الکترونیک به عنوان آینده بانکداری است که در حال حاضر در آن، تمام انتقالات پولی و پروسه‌های بانکی به صورت الکترونیکی و به نوعی در بستر اینترنت انجام می‌شود. در این شیوه بانکداری، نیاز به حضور فیزیکی مشتری در شعب‌های بانکی وجود نداشته یا کمتر نیاز خواهد بود. استفاده از فناوری‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزار‌ی و شبکه‌های مخابراتی از ارکان مهم در فرآیند‌های بانکداری الکترونیک است.

دلایل اینکه بانکداری الکترونیک، آینده بانکداری است!

فواید بیشماری که تحول در سیستم‌های بانکداری الکترونیک به وجود آورده، باعث شده، بانکداری الکترونیک را آینده بانکداری بدانیم. از جمله فواید تحول و توسعه در بانکداری الکترونیک به شرح زیر است:

  • سهولت استفاده و تنوع در بسترِ انجام عملیات بانکی (تلفن‌بانک، همراه بانک، دستگاه‌‌های خودپرداز و…)
  • امکان بررسی همه‌جانبه صورت‌حساب‌های بانکی در هر زمان
  • ارائه خدمات بانکی گسترده
  • صرفه جویی در زمان
  • کنترل حساب در هر زمان و مکان (مشخص کردن گردش حساب، موجودی و…)
  • بدون محدودیت زمانی در جهت انجام هر نوع عملیات و خدمات بانکی
  • امنیت بالا با به کار گیری تکنولوژی‌های نوین
  • پشتیبانی موثر در هر زمان با استفاده از تلفن، ایمیل، چت آنلاین و…
  • انجام چند عملیات بانکی بدون ایجاد تاخیر در آن‌ها (مدیریت چند حساب بانکی به طور همزمان)

انواع سطح از سیستم‌های بانکداری الکترونیک

آینده بانکداری با تحول و به نوعی پیشرفت در عرصه بانکداری الکترونیک معنا پیدا می‌کند. در چند سال اخیر با توسعه فناوری‌های نوین و عرصه هوش مصنوعی، سیستم‌های بانکداری الکترونیک نیز توسعه چشمگیری یافته‌اند. در حال حاضر سیستم‌های بانکداری الکترونیک در ۳ سطح خدمات ارائه می‌دهند که در تمامی بانک‌های فعال در حوزه بانکداری دیجیتال استفاده می‌شوند:

سطح اول؛ اطلاع رسانی

به عنوان ابتدایی‌ترین سطح بانکداری الکترونیک است که در آن، بانک از طریق شبکه‌های خصوصی یا عمومی در اطلاع‌رسانی، اطلاعات و فرآیند‌های بانکی را به مشتریان معرفی می‌کند.

سطح دوم؛ تعاملی

در این سطح از بانکداری دیجیتال، خدمات ارتباط با مشتری با شبکه‌های اینترنتی بانکی فراهم می‌شود. در این سطح از ابزار‌ها و فناوری‌های نوین با امنیت بالا برای دسترسی مشتریان به شبکه‌های بانکی استفاده می‌شود.

سطح سوم؛ تراکنشی

در این سطح از بانکداری الکترونیک، فرآیندهای انتقال وجه، افتتاح حساب، صدور چک و… توسط مشتریان بانک با سطح بالایی از امنیت قابل انجام خواهد بود. در سطح تراکنشی از بانکداری دیجیتال، نیاز به پیاده کردن کنترل و امنیت بالا در این فرآیند است.

انواع شاخه‌های بانکداری دیجیتال و نحوه استفاده از آن‌ها

  • اینترنت بانک: مشتریان بانکداری اینترنتی، تحت وب و یا با استفاده از تلفن همراه (اپلیکیشن همراه بانک) می‌توانند به صورت شبانه‌روز ، انواع عملیات بانکی چون انتقال وجه، بررسی اطلاعات حساب، پرداخت قبوض و… را در سریع‌ترین زمان و بدون نیاز به حضور فیزیکی انجام دهند.
  • تلفن بانک: از طریق شماره حساب و رمز تلفن‌ بانک، می‌توانید به خدماتی چون ارسال صورت حساب، پرداخت قبض یا فیش بیمه، دریافت موجودی، فعال کردن کارت شتاب، گرفتن گردش حساب و… دسترسی پیدا کنید.
  • دستگاههای کارتخوان و پایانههای فروش: از دیگر سیستم‌های بانکداری الکترونیک، به کار گیری دستگاه‌های کارتخوان و پایانه‌های فروش در جهت دریافت وجه در مراکز فروش سنتی و آنلاین، خرید شارژ و دریافت موجودی است‌.
  • دستگاههای خودپرداز: با استفاده از دستگاه‌های خودپرداز نصب شده در سطح شهر در هر ۲۴ ساعت از شبانه‌روز می‌توانید انواع خدمات بانکی را از طریق داشتن انواع کارت عضو شتاب داشته باشید.
  • شعب الکترونیک بانک: یکی از تحولات در آینده بانکداری، راه‌اندازی شعب الکترونیک بانک، توسط برخی از بانک‌ها است. این شعب در جهت ارائه انواع خدمات بانکی بدون به کارگیری نیروی انسانی یا با (حداقل ترین نیرو انسانی) به صورت شبانه روز فعالیت دارند.

جمع‌بندی

چند سال قبل (کمتر از ۵ سال) فعال بودن شعب فیزیکی بانک‌ها ضروری تلقی می‌شد و در بیشتر مکان‌ها نیز شعبه‌های فیزیکی فعالیت داشتند. در حال حاضر با وجود فعال بودن برخی از شعب بانکی‌، افراد کمی برای دریافت خدمات بانکی به آن‌ها مراجعه می‌کنند. در واقع بانکداری الکترونیک که مفهوم تازه‌ای از آینده بانکداری است، به دلیل سهولت استفاده، صرفه جویی در زمان و هزینه کمتر، یکی از دلایل مهم برای انجام کار‌های بانکی بدون مراجعه به شعب فیزیکی است.

پست های مرتبط

اطلاعات کامل و جامع درباره بیمه آتش‌سوزی

آتش‌سوزی از اتفاقات ناگوار و غیر قابل پیش‌بینی است که موجب تحمیل…

17 اردیبهشت 1403

فرصت‌ها و چالش‌های بیمه عمر و سرمایه‌گذاری

 اطلاعات کامل و دقیق درباره بیمه عمر و سرمایه‌گذاری: فرصت‌ها و چالش‌ها…

1 اردیبهشت 1403

معرفی بهترین شرکت‌های بیمه در ایران

در زمان حاضر همسو با  پیشرفت علم و تکنولوژی، خطرات غیرمترقبه نیز…

18 فروردین 1403

دیدگاهتان را بنویسید