صفحه اصلی > بیمه و بانک : معرفی انواع بیمه و کاربرد آنها

معرفی انواع بیمه و کاربرد آنها

معرفی انواع بیمه و کاربرد آنها

از جمله هزینه‌هایی که اشخاص حقیقی یا حقوقی باید به آن اهمیت دهند، بیمه است. در واقع بیمه یک نوع پشتوانه مالی در برابر انواع خسارت احتمالی مادی و جانی خواهد بود. در قرارداد و به نوعی تعهد بیمه‌ای، شخص بیمه‌گزار (اشخاصی حقیقی یا حقوقی) مبلغی را به بیمه‌گر (شرکت بیمه) ارائه می‌دهد تا در هنگام وقوع خسارت برای بیمه‌گزار، بخش یا تمام هزینه‌های خسارت را بیمه‌گر تقبل کند. بیمه از جمله موضوعات مهمی بوده که توجه به آن برای کاستن خسارات ناشی از حوادث برای تمام گروه‌های کاری، اشخاص و … بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

انواع بیمه و کاربرد آن‌ها

به طور‌کلی انواع بیمه به سه دسته بیمه اموال، اشخاص و مسئولیت تقسیم می‌شوند که هر کدام دارای زیرمجموعه‌ای از انواع بیمه‌ها خواهند بود. از جمله مهم‌ترین بیمه‌ها که افراد حقیقی و حقوقی باید به آن‌ها توجه ویژه کنند:

بیمه اموال

همان طور که از نام آن مشخص بوده، بیمه اموال در جهت جبران خسارتی است که ممکن است به اموال در اثر برخی حوادث وارد شود. این نوع بیمه‌نامه شامل موارد زیر است:

  • بیمه آتشسوزی: یکی از حوادث غیر مترقبه آتش‌سوزی بوده که ممکن است، خسارات مالی زیادی به محیط‌های تجاری، اداری و مسکونی وارد کند. بیمه آتش‌سوزی در واقع یک نوع بیمه برای تقبل هزینه‌های خسارات ناشی از این حادثه است. برخی از بیمه‌های آتش‌سوزی گستره پوششی بالاتری دارند و  برای جبران خسارات ناشی از طوفان، سیل، زلزله و… نیز انواع آن‌ها قابل خریداری است.
  • بیمه باربری: یکی از انواع بیمه حوادث، بیمه باربری است. در این نوع بیمه شرکت بیمه تعهد می‌کند، محموله مورد نظر در صورتی که دچار آسیب یا هر گونه حادثه شود، خسارت مالی آن را تماما پرداخت نمایید. انواع محموله‌های باری که توسط خطوط هوایی، زمینی و دریایی حمل و نقل می‌شوند، قابل بیمه شدن با بیمه باربری هستند. در نظر داشته باشید، شرکت‌های حمل و نقل از جمله کسب‌وکار‌هایی هستند که توجه و عقد قرارداد با این نوع بیمه‌نامه برای آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.
  • بیمه وسایل نقلیه: یکی از مهم‌ترین و در عین حال پر استفاده‌ترین انواع بیمه، بیمه وسایل نقلیه است. این نوع بیمه برای انواع وسایل نقلیه جاده‌ای چون کامیون، موتور سیکلت، خودرو و …قابل خریداری است. بیمه وسایل نقلیه شامل دو دسته بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه می‌شود. بیمه شخص ثالث برای تمام دارندگان وسایل نقلیه جاده‌ای اجباری بوده اما بیمه بدنه اختیاری است و هر کس به دلخواه می‌تواند از این بیمه استفاده نماید.

 

معرفی انواع بیمه و کاربرد آنها
 

بیمه اشخاص

در زندگی روزمره ممکن است برای هر فردی حادثه‌ای پیش آید که منجر به ایجاد خسارت مالی شود. بیمه اشخاص تعهدی برای جبران خسارت وارده به یک فرد است. از جمله بیمه‌های اشخاص به شرح زیر است:

  • بیمه درمانی: درواقع دو نوع بیمه درمانی در کشور ایران وجود دارد: بیمه پایه و بیمه تکمیلی. بیمه پایه شامل موارد چون بیمه خدمات درمانی، بیمه تامین اجتماعی، بیمه سلامت، بیمه کمیته امداد و بیمه نیروهای مسلح می‌شود. در بیمه تکمیلی شرکت‌های بیمه با دریافت حق بیمه بالاتر از بیمه پایه، اقدام به ارائه خدمات متنوعی ‌در راستای بیمه درمانی می‌کنند. درواقع در بیمه تکمیلی، بیمه شونده با پرداخت حق بیمه نسبتا بالا به سطح وسیع‌تری از خدمات بیمه درمانی دست پیدا می‌کند.
  • بیمه حوادث: بیمه حوادث را باید، یکی از معروف‌ترین انواع بیمه بدانیم. در صورت بروز حوادث، هزینه های مربوط به نقص عضو یا فوت بیمه‌شونده متقبل می‌شود. بیمه‌های عمر، مسافرتی، بیمه حوادث ناشی از محیط کار، بیمه از کار افتادگی، بیمه حوادث ورزشی و… از جمله بیمه‌های حوادث هستند.

بیمه مسئولیت

همه افراد در محیط‌های کار متنوع، ممکن است در حین انجام مسئولیت خود، به شخصی یا اقلامی آسیب وارد کنند. بیمه مسئولیت درواقع یک نوع بیمه بوده که خسارات وارده در حین انجام وظیفه توسط یک فرد را به خسارت دیده پرداخت می‌کند. بیمه مسئولیت انواع مختلف حرفه‌ای، عمومی و تولیدکنندگان کالا را شامل می‌شود که هدف از ایجاد آن، جبران خسارات ناشی از مسئولیت در فضا‌های کاری است. داشتن بیمه مسئولیت برای عناوین شغلی که از حساسیتی بالایی در حین انجام برخوردار هستند، الزامی به نظر می‌رسد.

پست های مرتبط

انتخاب بانک مناسب برای نیاز‌های شما

انتخاب بانک مناسب یک موضوع مهم بوده که باید دقت ویژه‌ای در…

29 اردیبهشت 1403

اطلاعات کامل و جامع درباره بیمه آتش‌سوزی

آتش‌سوزی از اتفاقات ناگوار و غیر قابل پیش‌بینی است که موجب تحمیل…

17 اردیبهشت 1403

آینده بانکداری: تحول در سیستم‌های بانکداری الکترونیک و چگونگی استفاده از آن‌ها

آینده بانکداری با مفهوم بانکداری دیجیتال ارتباط مستقیمی دارد. دیجیتالی کردن هر…

3 اردیبهشت 1403

دیدگاهتان را بنویسید