صفحه اصلی > بیمه و بانک : اطلاعات کامل و جامع درباره بیمه آتش‌سوزی

اطلاعات کامل و جامع درباره بیمه آتش‌سوزی

اطلاعات کامل و جامع درباره بیمه آتش‌سوزی | بیمه اتش سوزی و ضرورت ان

آتش‌سوزی از اتفاقات ناگوار و غیر قابل پیش‌بینی است که موجب تحمیل خسارت‌های مالی و جانی گسترده می‌شود. با بیمه نامه آتش‌سوزی می‌توان پشتوانه مالی مطمئنی برای جبران خسارت آتش‌سوزی فراهم نمود. در این مطلب قصد داریم اطلاعات کامل و دقیقی درباره بیمه آتش‌سوزی در اختیار شما قرار دهیم. برای کسب اطلاعات مورد نیاز تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

بیمه آتش‌سوزی چیست؟

بیمه آتش‌سوزی یکی از انواع بیمه‌های اموال است که تضمین می‌کند خسارت مالی که بر اثر آتش‌سوزی ایجاد شده است را به بیمه‌گزار پرداخت نماید. مبلغ خسارتی که شرکت بیمه پرداخت می‌کند به میزان پرداخت حق بیمه بستگی دارد و شرکت بیمه‌گر موظف است خسارت مالی به اموال منقول و غیر منقول را جبران کند. لازم است بدانید هنگام تنظیم قرار داد، غرامت و میزان حق بیمه به طور دقیق مشخص می‌شود تا بعدا مشکلی در این زمینه ایجاد نشود.

البته شرکت بیمه‌گر در بیمه آتش‌سوزی هیچ تعهدی در برابر جان بیمه‌شدگان را به عهده نمی‌گیرد. بنابراین پوشش‌های بیمه در مقابل آتش‌سوزی شامل موارد زیر است:

  • خسارت‌های مالی ناشی از آتش
  • خسارت‌های مالی ناشی از صاعقه
  • خسارت‌های مالی ناشی از انفجار

پوشش‌های اضافی برای بیمه آتش‌سوزی هم شامل پوشش بیمه‌ای زلزله، آتشفشان، سیل، طغیان آب رودخانه و دریا و ضایعات ناشی از برف و باران است. همچنین خساراتی که در اثر طوفان و گردباد، سقوط هواپیما، شکستن شیشه، ترکیدگی لوله آب و فاضلاب ایجاد می‌شود هم جزو پوشش‌های اضافی بیمه در آتش‌سوزی است. به عبارت دیگر پوشش‌های اضافی شرایط خاص و منحصربه‌فردی هستند که هر فرد می‌تواند مناسب با نیازهای خود یکی از آن‌ها را انتخاب کند. به طور مثال اغلب افراد از بیمه زلزله استقبال می‌کنند و حاضرند اقدامات لازم برای پرداخت حق بیمه آن را انجام دهند.

اطلاعات کامل و جامع درباره بیمه آتش‌سوزی | Picture1 5

بهتر است بدانید خسارت‌های غیر مستقیم که در اثر آتش‌سوزی ایجاد می‌شود هم تحت پوشش بیمه قرار دارد. به طور مثال خسارت نشت، دود، خاکستر، آب به صورت غیر مستقیم تحت پوشش بیمه هستند.

انواع بیمه آتش‌سوزی کدام است؟

یکی از سوالات متداول  کسانی که می‌خواهند از بیمه برای جبران خسارات ناشی از آتش‌سوزی، صاعقه، زلزله و… استفاده کنند این است که بیمه برای آتش‌سوزی چند نوع است. بهتر است بدانید بیمه‌نامه آتش‌سوزی برای ساختمان‌های مسکونی، مراکز صنعتی و مراکز غیر صنعتی مانند فروشگاه‌ها و اماکن تجاری صادر می‌شود. متقاضیان بر اساس نیاز می‌توانند هر کدام از بیمه‌نامه‌های فوق را درخواست نمایند.

چرا از بیمه‌نامه آتش‌سوزی استفاده کنیم؟

بیمه آتش‌سوزی هم مانند انواع دیگر بیمه‌نامه‌هایی که شرکت‌ها صادر می‌کنند، هنگام بروز حادثه مانند یک پشتوانه و حامی عمل می‌کند و خسارت‌ها را جبران می‌کند. بنابراین با استفاده از این بیمه‌نامه می‌توان خسارت‌های کلی و جزئی که به ساختمان‌های مسکونی، تجاری و صنعتی وارد می‌شود را جبران نمود. همچنین شرکت بیمه  تعهداتی برای جلوگیری از گسترش خسارت به عهده دارد که برای بیمه‌شونده‌ مزیت مهمی است.

در نهایت آخرین مزیت این است که ساختمان‌های بیمه‌شده با ارائه کارشناسی تخصصی به صورت رایگان بازدید می‌شوند.

البته باید بدانید همه اموال تحت پوشش بیمه در مقابل آتش‌سوزی نیستند.  به عبارت دیگر طلا و فلزات قیمتی، آثار هنری، اوراق بهادار، مواد رادیواکتیو، خسارت‌های ناشی از نفوذ حشرات تحت پوشش این بیمه قرار نمی‌گیرند و خسارتی بابت آن پرداخت نمی‌شود.

آیا بیمه ساختمان‌های مختلف در برابر آتش‌سوزی اجباری است؟

 مطابق قانون تصویب شده در مجلس شورای اسلامی در سال 1399 ثبت نام برای بیمه در مقابل آتش‌سوزی برای تمام ساختمان‌هایی که قبض برق برایشان صادر می‌شود اجباری است. با توجه به اینکه طی سال‌های گذشته سیل و زلزله خسارت‌های گسترده‌ای در مناطق مختلف کشور ایجاد کرده است، این طرح می‌تواند از اقشار کم درآمد جامعه حمایت کند. زیرا بروز بلایای طبیعی به اقشار ضعیف جامعه خسارت بیشتری وارد می‌کند و زندگی را برای آن‌ها سخت‌تر می‌کند.

قیمت بیمه آتش‌سوزی چقدر است؟

اغلب افراد نگران هزینه بیمه هستند و می‌خواهند بدانند چه میزان بودجه‌ای برای بیمه کردن ساختمان باید اختصاص دهند. بهتر است بدانید قیمت بیمه‌نامه آتش‌سوزی ثابت نیست و تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد.

مهم‌ترین عواملی که بر قیمت بیمه آتش‌سوزی تاثیر می‌گذارد شامل مواردی نظیر ارزش ساختمان، ارزش لوازم و وسایلی که داخل ساختمان است و تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد،  همچنین سال ساخت بنا و امکانات خاموش کردن حریق هم بر قیمت بیمه تاثیر می‌گذارد. البته ممکن است متقاضی بیمه شرایط برخورداری از تخفیف را داشته باشد و بتواند بابت بیمه ساختمان مورد نظر هزینه کمتری بپردازد.

مدارک لازم برای صدور بیمه در آتش‌سوزی کدام است؟

برای تکمیل قرارداد بیمه لازم است فرم پیشنهاد بیمه توسط متقاضی تکمیل شود، کدپستی، شماره ملی اشخاص حقیقی و کد اقتصادی اشخاص حقوقی، همچنین ارائه لیستی از اموال و دارایی‌ها و شماره تماس برای بازدید از محل، جزو مدارک مورد نیاز برای بیمه‌نامه آتش‌سوزی است.

شرکت‌های بیمه‌گر انواع مختلفی از بیمه‌ها را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند و سعی می‌کنند از آن‌ها حمایت کنند. در این مطلب سعی کردیم راهنمای کاملی درباره بیمه نامه آتش‌سوزی در اختیار شما قرار دهیم. امیدواریم این اطلاعات برای شما سودمند باشد و بتوانید تضمین مناسبی برای کاهش خسارات مالی بعد از بروز آتش‌سوزی فراهم کنید.

 

پست های مرتبط

انتخاب بانک مناسب برای نیاز‌های شما

انتخاب بانک مناسب یک موضوع مهم بوده که باید دقت ویژه‌ای در…

29 اردیبهشت 1403

آینده بانکداری: تحول در سیستم‌های بانکداری الکترونیک و چگونگی استفاده از آن‌ها

آینده بانکداری با مفهوم بانکداری دیجیتال ارتباط مستقیمی دارد. دیجیتالی کردن هر…

3 اردیبهشت 1403

فرصت‌ها و چالش‌های بیمه عمر و سرمایه‌گذاری

 اطلاعات کامل و دقیق درباره بیمه عمر و سرمایه‌گذاری: فرصت‌ها و چالش‌ها…

1 اردیبهشت 1403

دیدگاهتان را بنویسید