صفحه اصلی > مالی و حسابداری : مفهوم نوین گزارشگری مالی لحظه‌ای (Real-time Financial Reporting) چیست؟

مفهوم نوین گزارشگری مالی لحظه‌ای (Real-time Financial Reporting) چیست؟

مفهوم نوین گزارشگری مالی لحظه‌ای

در این مقاله، قصد داریم به معرفی مفهوم نوین گزارشگری مالی لحظه‌ای یا Real-time Financial Reporting بپردازیم و ویژگی‌های کلیدی و مزایای آن را مورد بررسی قرار دهیم. لطفاً تا پایان همراه ما باشید.

مفهوم گزارشگری مالی لحظه‌ای چیست؟

در گذشته، گزارشات مالی به صورت دوره‌های ماهانه، سه ماهه، شش ماهه یا یک‌ساله جمع‌آوری شده و مورد ارزیابی قرار می‌گرفت. امروزه با توسعه مفهوم نوینی به نام گزارشگری مالی لحظه‌ای یا Real-time Financial Reporting اطلاعات مالی در لحظه در اختیار کارکنان قرار می‌گیرد. گزارشگری مالی لحظه‌ای به تولید بی‌درنگ و مستمر داده‌ها و اطلاعات مالی در حین انجام معاملات اشاره دارد. این رویکرد به سازمان‌ها یا کسب و کارها اجازه می‌دهد تا به صورت لحظه‌ای به اطلاعات مالی شرکت دسترسی داشته باشند و بتوانند به کمک این داده‌ها، تصمیمات استراتژیک آگاهانه‌تر و سریع‌تری بگیرند.

گزارشگری مالی لحظه‌ای چه ویژگی‌های کلیدی دارد؟

برخی از ویژگی‌های کلیدی گزارشگری مالی لحظه‌ای شامل موارد زیر است:
• فراهم کردن امکان دسترسی فوری به داده‌ها
• کاهش خطاهای ناشی از ورود دستی اطلاعات و تسریع روند گزارش‌دهی به کمک اتوماسیون
• یکپارچه‌سازی اطلاعات به‌دست آمده از منابع مختلف
• امکان به اشتراک‌گذاری آسان گزارش‌های مالی
• امکان نظارت مستمر بر داده‌های مالی و اطمینان از انطباق آن‌ها با مقررات و استانداردها
• ارائه تصویر لحظه‌ای دقیق از وضعیت مالی شرکت
• تجزیه و تحلیل بصری داده‌ها و امکان شناسایی سریع روندها و ناهنجاری‌ها
• تسهیل همکاری بین کارکنان با دسترسی همزمان همه تیم‌ها به گزارش‌های مالی
• امکان بازیابی سریع گزارشات مالی

مزایای گزارشگری مالی لحظه‌ای

گزارشگری مالی لحظه‌ای دارای مزایای بسیاری است که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

کاهش حجم کار دستی

وارد کردن دستی اطلاعات، کار زمان‌بری است که بیش از 75% از وقت کارمندان را پر می‌کند. استفاده از گزارشگری مالی لحظه‌ای این امکان را در اختیار کارکنان قرار می‌دهد که به جای وارد کردن گزارشات به صورت دستی، از ساعات کاری خود به شکل مفیدتری استفاده کنند.

کاهش حجم کار دستی

افزایش دقت در جمع‌آوری داده‌ها

در گزارشگری مالی لحظه‌ای، جمع‌آوری خودکار داده‌ها به وسیله نرم‌افزارهای قدرتمند انجام شده و خطر خطاهای انسانی به حداقل کاهش می‌یابد. صاحبان کسب و کار به کمک داده‌های دقیق‌تر، می‌توانند تصمیمات تجاری با قابلیت اطمینان بالاتری را اتخاذ کنند.

انعطاف‌پذیری بالا

سیستم گزارشگری مالی لحظه‌ای، این قابلیت را در اختیار سازمان‌ها قرار می‌دهد که در زمان‌ها و مکان‌های مختلف، به داده‌ها و گزارشات مالی دسترسی داشته باشند. این موضوع به ویژه در مورد مدیرانی که از راه دور کار می‌کنند یا مدام در حال سفر هستند، می‌تواند ویژگی بسیار ارزشمندی باشد.

بهبود تصمیم‌گیری استراتژیک

تصمیم‌گیری تجاری به طور مستقیم با داده‌ها در ارتباط هستند. با دسترسی فوری به داده‌های مالی، مدیریت می‌تواند به سرعت تصمیمات آگاهانه‌ای بگیرد و به تغییرات بازار یا مسائل عملیاتی پاسخ سریع‌تری بدهد. داشتن اطلاعات مالی به روز، به صاحبان کسب و کارها کمک می‌کند بتوانند وضعیت پروژه را ارزیابی کنند و در صورت نیاز، تغییراتی را در بخش‌های مختلف اعمال نمایند.

علاوه بر این، دستیابی به سیستم گزارشگری مالی لحظه‌ای، با ارائه اطلاعات در مورد موانع موفقیت مالی پروژه، قدرت تصمیم‌گیری استراتژیک مدیران را بالاتر می‌برد.

بهبود تصمیم‌گیری استراتژیک

امکان مقایسه وضعیت مالی پروژه

به کمک گزارشگری مالی لحظه‌ای می‌توانید تصویر بزرگتری از عملکرد کسب و کار خود را مشاهده کنید و وضعیت شاخص‌هایی مانند سود، زیان فروش، درآمد، KPI و اهداف تجاری را با دوره‌های زمانی قبلی مقایسه کنید. این مقایسه به شما کمک می‌‌کند حوزه‌هایی را که می‌خواهید در آینده روی بهبود آن‌ها کار کنید، شناسایی نمایید.

پیش‌بینی‌های تجاری دقیق‌تر

با اطلاعات دقیق و به‌روزی که از گزارشگری مالی لحظه‌ای به‌دست می‌آید، می‌توانید پیش‌بینی‌های تجاری دقیق‌تری داشته باشید و اهداف و استراتژی‌های مالی سازمان از جمله افزایش درآمد، بهبود تحویل محصول، بهبود منابع درآمدی با عملکرد ضعیف را با سهولت بیشتری دنبال کنید.

علاوه بر این، با استفاده از اطلاعات لحظه‌ایی که دائماً در اختیار شما قرار می‌گیرد، می‌توانید عملکرد قبلی شرکت را بررسی کنید، روندها را شناسایی کرده و برنامه‌های قابل دستیابی را برای رشد شرکت تنظیم نمایید.

سخن پایانی

گزارشگری مالی لحظه‌ای ابزاری قدرتمند برای سازمان‌هایی است که به دنبال ارتقای قابلیت‌های مدیریت مالی خود هستند. ارائه به موقع اطلاعات و دریافت لحظه‌ای گزارش‌های مالی، کسب و کارها را قادر می‌سازد تا تصمیماتی سریع و آگاهانه بگیرند که می‌تواند باعث رشد و بهبود عملکرد کلی آن‌ها شود.

با این حال، این روش دارای چالش‌هایی است که لازم است موردتوجه قرار بگیرد. راه‌اندازی سیستم گزارشگری لحظه‌ای  به سرمایه‌گذاری قابل توجهی در حوزه فناوری و آموزش نیاز دارد. از طرفی، حجم انبوه داده‌های تولید شده می‌تواند بسیار زیاد باشد و نیازمند استراتژی‌های مدیریت داده مؤثر باشد. افزایش دسترسی به داده‌های مالی نیز نگرانی هایی را در مورد امنیت و حریم خصوصی داده‌ها ایجاد می‌کند که سازمان‌ها می‌بایست قبل از انتخاب روش گزارشگری مالی لحظه‌ای به آن توجه داشته باشند.

همچنین بخوانید:حسابداری بلاکچین؛ تأثیرات و فرصت‌ها

پست های مرتبط

استفاده از ربات‌های نرم‌افزاری (RPA) در حسابداری خودکار

ربات‌های نرم‌افزاری (RPA) یا (Robotic Process Automation) دنیای حسابداری را کاملاً متحول…

نقش تحلیل‌های پیش‌بینی کننده در مدیریت مالی مدرن

در دنیای مدیریت مالی مدرن، استفاده از تحلیل‌های پیش‌بینی کننده به یکی…

نقش بیگ دیتا در بهبود تحلیل‌های مالی

کلان داده یا بیگ دیتا (Big Data) به مجموعه‌ای از داده‌ها اشاره…

دیدگاهتان را بنویسید