صفحه اصلی > مالی و حسابداری : چگونه ثروت خود را از طریق سهام افزایش دهیم؟

چگونه ثروت خود را از طریق سهام افزایش دهیم؟

افزایش ثروت از طریق سهام

افزایش ثروت از طریق سهام به چند دلیل اصلی از جمله بازدهی بالا، حفاظت از سرمایه در برابر تورم، مدیریت ریسک از طریق تنوع در سبد سهام و سهولت در خرید و فروش، به عنوان یکی از جذاب‌ترین روش‌های افزایش ثروت شناخته شده است.

با این حال، سرمایه‎‌گذاری در این بازار دارای ریسک‌های زیادی است و لازم است با دقت و با بهره‌گیری از دانش و تجربۀ کافی انجام شود تا ریسک در آن به حداقل برسد.

در ادامه چند روش برای افزایش ثروت از طریق سهام را ذکر کرده‌ایم.

تحلیل بازار سهام

به منظور افزایش ثروت از طریق اوراق مشارکت ابتدا لازم است بتوانید بازار را به صورت دقیق تحلیل کنید. این کار شامل تحلیل اصولی و تحلیل فنی بازار اوراق مشارکت است. با ارزیابی عوامل اقتصادی، مالی، شرکتی و صنعتی قادر خواهید بود شرکت‌های دارای پتانسیل را شناسایی کنید و با خرید اوراق مشارکت آن‌ها سود بالایی به دست آورید.

بررسی انواع سهام و میزان ریسک

انواع اوراق مشارکت در بازار سرمایه بر اساس معیارهای مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند. این دسته‌بندی‌ها شامل:

1. سهام رشدی

خرید اوراق مشارکت شرکت‌هایی که در حال رشد و توسعه هستند، همیشه سودآوری خوبی دارد. اگرچه شرکت‌های رشدی معمولا در معرض تغییرت بازار و رقابت هستند و خرید و فروش این نوع اوراق مشارکت ممکن است با ریسک بالایی همراه باشد، اما به دلیل سودآوری بالا همواره مورد توجه افرادی قرار می‌گیرند که می‌خواهند ثروت خود را از طریق اوراق مشارکت افزایش دهند.

2. سهام سودآور

این نوع اوراق مشارکت مربوط به شرکت‌هایی می‌شود که اگرچه مدت زیادی از زمان تاسیس آن‌ها گذشته است، اما همچنان سودآور هستند و به صورت منظم سود تولید می‌کنند. این نوع اوراق مشارکت به طور معمول ریسک کمی دارد و تحت عنوان «سرمایه‌گذاری ارزش» شناخته می‌شود.

3. سهام ارزشی

اوراق مشارکت ارزشی به اوراق مشارکت شرکت‌هایی گفته می‌شود که به دلیل وضعیت مالی، عملکرد و پتانسیل رشد خوب ارزش بالایی  دارند. این نوع اوراق مشارکت معمولا در شرکت هایی که در حال رشد و توسعه هستند سرمایه‌گذاری می‌شود. اوراق مشارکت ارزشی ممکن است در بازار سرمایه قیمت بالاتری داشته باشد اما این افزایش قیمت به دلیل انتظارات بالاتر از عملکرد آینده شرکت است.

4. سهام دفاعی

اوراق مشارکت دفاعی به سهام شرکت‌هایی گفته می‌شود که فعالیت‌های اقتصادی آن‌ها تحت تاثیر وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشور یا حتی جهان قرار داشته باشد. این شرکت‌ها اغلب در صنایعی فعال هستند که هنگام بحران و ناامنی مورد نیاز هستند. این نوع اوراق مشارکت غالبا در دوره‌های بحرانی اقتصادی به عنوان سرمایه‌گذاری محافظه‌کارانه مورد توجه قرار می‌گیرد.

همچنین بخوانید:کدام نوع سهام برای شما مناسب‌تر است؟

تعیین استراتژی سرمایه‌گذاری

در قدم بعدی لازم است با توجه به تحلیل بازار اوراق مشارکت، استراتژی سرمایه گذاری خود را معین کنید. تصمیم گیرید که آیا می‌خواهید سرمایه خود را به شرکت‌های بزرگ و پایدار ببرید یا این‌که ترجیح می‌دهید در شرکت‌های کوچک و رو به رشدی که پتانسیل بالای سودآوری دارند سرمایه‌گذاری کنید؟ حتی شاید تصمیم گرفتید سرمایه‌گذاری در بازار بین‌المللی را نیز تجربه کنید.

تنظیم پورتفولیو

یکی از بهترین روش‌ها برای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در بازار اوراق مشارکت، داشتن یک پورتفولیو متنوع و مناسب است. بنابراین لازم است با توجه به اهداف مالی و سطح ریسک شخصی خود پورتفولیوتان را تنظیم کنید و متناسب با آن سرمایه‌گذاری کنید.

استفاده از ابزارهای مالی

برای این که بتوانید از طریق اوراق مشارکت ثروت خود را افزایش دهید، نیاز دارید که از ابزارهای مالی مختلفی مانند استفاده از گزینه‌های معاملاتی، خرید اوراق مشارکت با قرض، استفاده از صندوق‌های قابل معامله و … استفاده کنید.

مانور در بازار

به عنوان کسی که می‌خواهد از طریق بازار اوراق مشارکت سرمایه خود را افزایش دهد باید قادر باشید در بازار مانور دهید و تصمیمات خود را بر اساس شرایط فعلی حاکم در آن تغییر دهید. همچنین باید همواره در جستجوی فرصت‌های جدید برای سرمایه‌گذاری باشید و زمانبندی صحیحی برای ورود و خروج از بازار را مد نظر داشته باشید.

پایبندی به استراتژی

پایبندی به استراتژی سرمایه‌گذاری که پس از تحقیق و بررسی به آن رسیده‌اید، کمک می‌کند تحت تاثیر قضاوت‌های احساسی قرار نگیرید، رفتارهای پرخطر کمتری داشته باشید و بتوانید روند مثبت افزایش سرمایه از طریق اوراق مشارکت باقی را به همان ترتیب قبلی پی بگیرید.

بازار سرمایه یا همان بازار سهام، یکی از بازارهایی است که به داشتن ریسک بالا مشهور است. بنابراین توصیه می‌شود تا به جای آن‌که برای افزایش ثروت تمام سرمایه خود را به آن ببرید، تنها بخشی از مازاد سرمایه‌تان را به سهام تبدیل کنید تا در صورت بروز مشکل، اصل سرمایه شما به حطر نیفتد.

ایضا لازم به ذکر است ورود به بازار سهام نیازمند آموزش و تجربه است و در صورتی که هنوز به قدر کافی آموزش ندیده اید بهتر است از راهنمایی یک فرد باتجربه بهره بگیرید.

پست های مرتبط

استفاده از ربات‌های نرم‌افزاری (RPA) در حسابداری خودکار

ربات‌های نرم‌افزاری (RPA) یا (Robotic Process Automation) دنیای حسابداری را کاملاً متحول…

نقش تحلیل‌های پیش‌بینی کننده در مدیریت مالی مدرن

در دنیای مدیریت مالی مدرن، استفاده از تحلیل‌های پیش‌بینی کننده به یکی…

مفهوم نوین گزارشگری مالی لحظه‌ای (Real-time Financial Reporting) چیست؟

در این مقاله، قصد داریم به معرفی مفهوم نوین گزارشگری مالی لحظه‌ای…

دیدگاهتان را بنویسید