صفحه اصلی > بیمه و بانک : فرصت‌ها و چالش‌های بیمه عمر و سرمایه‌گذاری

فرصت‌ها و چالش‌های بیمه عمر و سرمایه‌گذاری

فرصت‌ها و چالش‌های بیمه عمر و سرمایه‌گذاری | همه چیز درباره بیمه عمر و سرمایه گذاری

 اطلاعات کامل و دقیق درباره بیمه عمر و سرمایه‌گذاری: فرصت‌ها و چالش‌ها

سرپرستان خانوار همواره به فکر تضمین آینده هستند و سعی می‌کنند بهترین راه را انتخاب کنند. بیمه عمر یکی از بهترین گزینه‌ها برای استفاده از پوشش بیمه‌ای است. در این مطلب قصد داریم اطلاعات کامل و دقیقی درباره بیمه عمر و سرمایه‌گذاری در اختیار شما قرار دهیم و شما را با انواع بیمه عمر و محدودیت‌های آن آشنا کنیم. تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

بیمه عمر و سرمایه‌گذاری چیست؟

بیمه عمر که با نام‌های بیمه زندگی و بیمه سرمایه‌گذاری هم شناخته می‌شود در طول قرارداد موجب حمایت از بیمه‌گزار می‌شود و در صورت فوت از بازماندگان حمایت می‌کند. ‌بیمه عمر انواع مختلفی دارد که شامل بیمه عمر و سرمایه‌گذاری، بیمه تمام عمر، بیمه عمر زمانی، بیمه عمر و بازنشستگی، بیمه عمر و تامین آتیه فرزندان، بیمه تامین آتیه زنان خانه‌دار است.

بیمه عمر و سرمایه‌گذاری از پرطرفدارترین انواع بیمه عمر است که متقاضیان بسیاری دارد. زیرا این بیمه مزایای متعددی دارد و باعث می‌شود بیمه‌شده از پوشش‌های مختلف بیمه‌ای استفاده کند و برای آینده خود سرمایه‌گذاری کند.

مزایای بیمه عمر و سرمایه‌گذاری شامل موارد زیر است:

  • ارائه پوشش‌‌های بیمه‌ای مختلف

مزیت مهم بیمه عمر و سرمایه‌گذاری این است که بیمه‌گذار برای زمان حیات و زمان فوت بیمه شده پوشش‌های مختلفی را در نظر می‌گیرد. در واقع بیمه‌شونده می‌تواند با پرداخت حق بیمه ماهیانه یا سالیانه سرمایه‌گذاری بدون ریسکی انجام دهد و در پایان قرارداد سود تضمینی مبالغ سرمایه‌گذاری شده را دریافت نماید.

  • معاف از مالیات

یکی دیگر از مزایای مهم بیمه عمر این است که مالیات به آن تعلق نمی‌گیرد. این ویژگی برای بیمه‌شوندگان اهمیت زیادی دارد.

  • مشخص نمودن سهم بازماندگان

بیمه عمر پوشش مرگ دارد و بیمه شوندگان می‌توانند ذینفعان را مشخص کنند تا در صورت مرگ، مشخص شود چه کسی می‌تواند از حق بیمه استفاده کنند. بیمه‌شونده این اختیار را دارد تا یکی از اعضای خانواده، بستگان، آشنایان یا سازمان‌های خیریه و مردم نهاد را به به عنوان ذینفع به شرکت بیمه معرفی کند.

مزیت دیگر بیمه عمر و سرمایه‌گذاری این است که امکان تعیین سهم هر کدام از بازماندگان از بیمه متوفی وجود دارد.

  • امکان دریافت وام

تمام انواع بیمه عمر برای بیمه شوندگان امکان دریافت وام فراهم می‌کنند. بیمه شونده مطابق با سابقه و میزان پرداختی بیمه عمر می‌تواند مبلغی را با بازپرداخت طولانی و سود کم وام بگیرد.

  • امکان فسخ بیمه عمر

اگر بیمه شونده بعد از مدتی به هر دلیلی بخواهد بیمه را فسخ کند این امکان فراهم است. بهتر است بدانید با فسخ قرار داد، ارزش بازخرید بیمه عمر مطابق قرارداد محاسبه و به فرد پرداخت می‌شود.

  • منعطف بودن بیمه عمر

بیمه عمر و سرمایه‌گذاری شرایطی را تعریف کرده است که بیمه‌شونده امکان انتخاب داشته باشد. به طور مثال  نحوه پرداخت حق بیمه، تعداد اقساط، میزان پوشش بیمه، تعداد ذینفعان قابل تغییر است تا بیمه‌شوندگان بتوانند در شرایط خاص بر اساس تمایل خود انتخاب کنند.

  • امکان دریافت سود مشارکت

شرکت های بیمه به بیمه‌گزاران سالیانه مبلغی را به عنوان سود مشارکت پرداخت می‌کنند. میزان سود مشارکت در شرکت‌های مختلف بیمه‌ای با هم متفاوت است.

فرصت‌ها و چالش‌های بیمه عمر و سرمایه‌گذاری | Picture1

شرکت‌های مختلف نظیر بیمه عمر ایران، بیمه عمر البرز، بیمه عمر تامین اجتماعی، بیمه عمر تعاون، بیمه عمر کارآفرین، بیمه عمر دی، بیمه بازنشستگی پاسارگاد، بیمه عمر سرمد، بیمه عمر دانا و بیمه عمر سینا طرح‌های بیمه عمر عرضه می‌کنند.

معایب بیمه عمر چیست؟

انواع بیمه عمر از سرمایه‌گذاری‌های مطمئن برای آینده است. اما اغلب متقاضیان بیمه عمر نگرانند که بیمه عمر معایبی به همراه داشته باشد. بهتر است بدانید انواع بیمه عمر هیچ ایرادی ندارند و موجب ضرر بیمه‌شونده نمی‌شوند. اما انواع بیمه عمر محدودیت‌های خاصی دارند که قبل از قرارداد باید از آن‌ها اطلاع داشته باشید.

خساراتی که تحت پوشش بیمه عمر نیست

در موارد خاصی بیمه‌شونده مشمول دریافت بیمه نمی‌شود. به طور مثال در صورتی که فرد بیمه شونده خودکشی کند، بازماندگان نمی‌توانند حق بیمه دریافت کنند. همچنین در صورتی که بیمه شونده به دلیل اعمال مجرمانه، حوادث عمدی، جنگ و تشعشعات هسته‌ای فوت کند هم مشمول پرداخت بیمه عمر نیست. در مواردی که بیمه‌شونده شغل خطرناکی داشته باشد، بیمه‌نامه به شرط الحاقیه صادر می‌شود.

شرایط سنی بیمه عمر

بیمه‌شونده قادر است مدت زمان بیمه‌نامه را بین 5 تا 30 سال مشخص کند. نکته مهم این است که سن بیمه‌شونده به اضافه تعداد سال‌های بیمه نباید بالاتر از 70 باشد.

 

  • تبدیل بیمه به ضمانت‌نامه

وقتی سرمایه بیمه‌شونده با واریز حق بیمه جمع می‌شود، امکان استفاده از آن به عنوان ضمانت‌نامه معتبر وجود دارد. پس علاوه بر تمام مزایایی که نام بردیم، بیمه‌گزار می‌تواند بعد از چند سال از بیمه عمر به عنوان ضمانت اضافه کند.

داشتن پشتوانه مالی برای آینده خود و بازماندگان موجب آسودگی خاطر می‌شود. در این مطلب سعی کردیم راهنمای کاملی درباره بیمه عمر و سرمایه‌گذاری و مزایا و معایب آن در اختیار شما قرار دهیم. امیدواریم این اطلاعات برای شما مفید باشد.

 

پست های مرتبط

اطلاعات کامل و جامع درباره بیمه آتش‌سوزی

آتش‌سوزی از اتفاقات ناگوار و غیر قابل پیش‌بینی است که موجب تحمیل…

17 اردیبهشت 1403

آینده بانکداری: تحول در سیستم‌های بانکداری الکترونیک و چگونگی استفاده از آن‌ها

آینده بانکداری با مفهوم بانکداری دیجیتال ارتباط مستقیمی دارد. دیجیتالی کردن هر…

3 اردیبهشت 1403

معرفی بهترین شرکت‌های بیمه در ایران

در زمان حاضر همسو با  پیشرفت علم و تکنولوژی، خطرات غیرمترقبه نیز…

18 فروردین 1403

دیدگاهتان را بنویسید