صفحه اصلی > مالی و حسابداری : اطلاعات کامل و دقیق درباره گزارشات فصلی

اطلاعات کامل و دقیق درباره گزارشات فصلی

گزارشات فصلی چیست

صاحبان مشاغل مختلف موظف‌اند میزان خرید و فروش را به سازمان امور مالیاتی گزارش کنند. اما با توجه به اینکه برخی از فعالیت‌های اقتصادی و تجاری فقط در فصول خاصی از سال انجام می‌شود، سازمان امور مالیاتی مودیان را موظف کرده تا در زمان‌های مشخص از سال، گزارش دقیق معاملات فصلی را در اختیار سازمان قرار دهند. در این مطلب قصد داریم اطلاعات کامل و دقیقی درباره گزارشات فصلی حقیقی و گزارشات فصلی حقوقی در اختیار شما قراردهیم. پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

گزارشات فصلی چیستر
گزارشات فصلی چیست

صاحبان مشاغل گزارشات خرید و فروش فصلی را در برهه‌های زمانی خاصی به سازمان امور مالیاتی ارسال می‌کنند. دلیل مشخص کردن بازه زمانی فصلی برای ارائه گزارشات این است که برخی از مشاغل و فعالیت‌های اقتصادی در فصل‌های خاصی از سال شرایط ویژه‌ای دارند. به طور مثال کشاورزان در تمام ایام سال مشغول به فعالیت نیستند. اما ارائه گزارشات فصلی از میزان خرید و فروش کشاورزان در فصل بهار و تابستان که فصل رونق کشاورزی است، باعث ایجاد شفافیت اقتصادی می‌شود.

مودیان در این گزارش باید میزان درآمد فصلی، هزینه‌های مستقیم و غیر مستقیمی که باید بابت تولید و فروش کالا صرف کنند، میزان سود و زیان و موجودی کالاهای انبار را ذکر کنند.

مزایای ارائه گزارش خرید و فروش فصلی چیست؟

مودیان حقیقی و حقوقی باید برای ارسال معاملات فصلی به آدرس tax.gov.ir مراجعه کنند و گزارشات را بارگذاری کنند. با ارائه گزارش دقیقی از معاملات فصلی توسط مودیان وضعیت بنگاه‌های اقتصادی به صورت شفاف اعلام می‌شود و نظم و انضباط مالی برقرار می‌شود. از طرف دیگر منابع درآمدهای مالیاتی کشور هم مشخص می‌شود و امکان فرار مالیاتی برای مودیان حقیقی و حقوقی وجود ندارد. زیرا نهادهای اجرایی و نظارتی می‌توانند به‌راحتی به گزارش معاملات فصلی دست پیدا کنند یا عدم تطابق مبالغ معاملات را شناسایی کنند.

ماده 169 قانون مالیات‌های مستقیم

مطابق ماده 169 قانون مالیات مستقیم تمام مودیان حقیقی و حقوقی وظیفه دارند صورت‌های مالی فروش کالا و خدمات، صورت‌های خرید مواد اولیه، میزان کالاهای انبار شده و کارمزد اقدامات مالی را به صورت فصلی به سازمان امور مالیاتی گزارش نمایند. این اقدام مودیان حقیقی و حقوقی باعث می‌شود لزومی به پرداخت کسورات مالیاتی وجود نداشته باشد.

جریمه عدم تنظیم گزارشات فصلی

سازمان امور مالیاتی با هدف نظارت بر وضعیت مالی و درآمد مشاغل مختلف ارائه گزارش معاملات فصلی را ضروری اعلام کرده است. در صورتی که مودیان از انجام تکلیف خود تخطی کنند و به‌موقع این گزارش را ارسال نکنند، مشمول پرداخت جریمه 2 درصدی از درآمد فصلی می‌شوند.

مهلت ارسال گزارشات فصلی

مودیانی که مشمول ارائه گزارش از خرید و فروش فصلی هستند، به مدت 1 ماه و نیم بعد از پایان هر فصل فرصت دارند گزارشات دقیق را به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند. این مهلت برای اشخاص حقیقی و حقوقی یکسان است و تفاوتی ندارد.

به عبارت دیگر مهلت ارسال معاملات فصلی برای دوره بهار تا پایان 15 مرداد است. مهلت ارسال لیست خرید و فروش در فصل تابستان هم تا 15 آبان ماه تعیین شده است. مطابق قوانین مهلت قانونی ارائه گزارش فصلی برای فصل پاییز تا 15 بهمن است. در نهایت مودیان برای ارائه گزارش‌های دقیق فصل زمستان تا 15 اردیبهشت فرصت دارند.

چه کسانی مشمول ارائه گزارشات معاملات فصلی هستند؟

یکی از سوالات متداول اغلب مودیان مالیاتی این است که چه کسانی مشمول ارائه گزارش از خرید و فروش فصلی هستند. بهتر است بدانید مطابق قوانین سازمان امور مالیاتی تمام صاحبان مشاغل موظف‌اند گزارش دقیقی از خرید و فروش و میزان سود و زیان کسب و کار خود را ثبت کنند و در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهند.  مشمولان ارائه گزارشات فصلی در تبصره 3 ماده 169 قانون مالیات‌های مستقیم شامل موارد زیر است:

  • تمام اشخاص حقوقی که مشغول فعالیت اقتصادی هستند.
  • تمام صاحبان مشاغل ماده 2 آیین‌نامه اجرایی قانون 95 سازمان امور مالیاتی
  • تمام صاحبان مشاغل که مشمول قوانین مالیات بر ارزش افزوده هستند.

معافیت‌های گزارشات فصلی

مطابق ماده 13 آئین نامه اجرایی تبصره 3 ماده 169 قانون مالیات مستقیم ذکر مبالغ زیر در گزارش معاملات فصلی ضرورت ندارد.

  • معاملات مربوط به سهام، سود، و کارمزد اوراق بهادار یا معاملات حق تقدم و سهم الشرکه
  • مبلغ سود و کارمزد یا جریمه صندوق‌ها و موسسات مالی و اعتبار
  • مبلغ حق عضویت احزاب و انجمن‌ها
  • جایزه و هدیه بلاعوض
  • مبالغ جریمه و خسارت، حق تمبر، حقوق گمرکی یا مبلغ عوارض و مالیات از گزارش فصلی معاف است. البته مالیات بر ارزش افزوده مشمول این معافیت مالیاتی نمی‌شود.
  • حقوق بابت نگهداری از ساختمان و آبونمان‌

 

پست های مرتبط

نقش مدیریت مالی در موفقیت کسب و کارها

مدیریت مالی اهمیت بسیاری در رشد و پیشرفت سازمان دارد و به…

25 اردیبهشت 1403

راهنمای کامل و دقیق درباره سامانه جامع تجارت و مودیان مالیاتی

دولت وظیفه دارد زیرساخت‌های مورد نیاز برای انجام آسان عملیات اقتصادی و…

19 اردیبهشت 1403

مراکز تمدید گواهی امضای الکترونیکی

  امروزه بسیاری از فعالیت‌های روزانه افراد به‌صورت آنلاین و دیجیتالی انجام…

12 اردیبهشت 1403

دیدگاهتان را بنویسید